ibs

سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر نامی است که به اختلالات معده ای _ روده ای داده شده است که معمولا موجب درد های شکمی ، نفخ ، عادات نامنظم دفع و …میشود . در خقیقت یکی از مشکلات بسیبار شایع است .

خانم ها کمی بیشتر از آقایان تحت تاثیر این مشکل قرار می گیرند. همچنین این مشکل می تواند در هر سنی به وجود بیاید ولی هرگز به چیزی نگران کننده یا جدی مانند سرطان تغییر نمی کند. با اینکه ما نمی دانیم علت سندروم روده تحریک پذیر چیست اما حدود نیمی از افراد شروع علائم خود را همراه با یک رویداد بزرگ در زندگی تجربه می کنند مانند عوض کردن خانه یا شغل یا عزادار شدن، این نشان می دهد ممکن است تحریک کننده های روانی در افراد مستعد باعث بروز این مشکل شوند.

علائم روده تحریک پذیر

این علائم می توانند بسیار مختلف باشند و برای هرکسی بسته قسمت های درگیر در روده متفاوت است. معمولا بین نقاط مختلف روده همپوشانی وجود دارد. برخی افراد ممکن است تنها با یک قسمت از روده و بعضی نیز با چندین نقطه به مشکل بخورند. ممکن است علائم دیگری مانند کمردرد، خستگی و مشکل در ادرار نیز وجود داشته باشند که با روده بی ارتباط باشند. بسیاری از افراد متوجه می شوند هفته ها یا ماه ها علائمی وجود داشته است ولی بعد از چند روز ناراحتی و مشکل خود را نشان دادند. این علائم ممکن است با استرس در ارتباط باشد.

سندروم روده تحریک پذیر

شایع ترین علائم روده تحریک پذیر چیست ؟

۱-تیر کشیدن، گرفتگی یا درد شدید قسمت شکم؛

۲-نفخ و ورم شکم

۳- یبوست یا اسهال

نکاتی برای کمک و مراقبت از خود

تا زمانی که درمان ادامه دارد، از برخی غذاها که مشکل تان را بدتر می کنند پرهیز کنید.

سعی کنید از استرس و اضطراب خود بکاهید چون این کار می تواند مشکل را برایتان قابل تحمل تر کند.

پژوهشگران دریافتند که درمان های طبیعی مانند آلوئه ورا در طول حملات میتواند کمک کننده باشد

به صورت روزانه از مکمل ویتامین B استفاده کنید. هر روز ماست دارای پروبیوتیک میل کنید تا مقدار باکتری های خوب روده افزایش پیدا کند. همچنین تحریک کننده هایی مانند کافئین، الکل و سیگار را کنار بگذارید.

استفاده از کپسول های قرص نعناع نیز معمولا راهی عالی برای کاهش اسپاسم روده هستند.

به کار بردن نکات رژیمی مفید مانند نوشیدن مقدار زیادی آب، روزانه سه لیتر و استفاده از برنامه غذایی سرشار از فیبر برای بهبود گوارش مفید هستند. مقدار فیبر باید به مرور افزایش پیدا کند تا معده به آن عادت کند.

از غذاها و نوشیدنی هایی  مانند شیر و قهوه که علائم را بدتر می کنند پرهیز کنید. همچنین داشتن دفترچه ای برای یادداشت غذاهایی که سبب اذیت شدنتان می شوند نیز موثر است.

از خوردن وعده های بزرگ خودداری کنید اما مرتب غذا بخورید.

سندروم روده تحریک پذیر

چه چیزهای دیگری می تواند سندروم روده تحریک پذیر را بهبود دهد؟

فعالیت فیزیکی و ورزش می توانند گوارش را بهبود ببخشند و استرس را کاهش دهند
گرما درمانی با پک های گرمایی، بطری های آب گرم یا پتوهای الکتریکی می توانند علائم را بهبود ببخشند.

سعی کنید مقدار موقعیت های استرس زا را در زندگی خود کاهش دهید. برای این کار از تکنیک های ریلکسیشن مانند مدیتیشن استفاده کنید. نگرانی بیش از حد درباره گوارش نیز می تواند منجر به مشکلات اجتماعی و روانی شود.

ازمصرف ادویه های قوی و غذاهایی که باعث نفخ می شوند، پرهیز کنید.