PRK

لازک مزایا و معایب

لازک یک جراحی چشم است که بسیاری از مزایای سایر جراحی های اصلاح بینایی را با هم در بر دارد. کراتومیلوسیس اپیتلیال لیزری یا لازک، مزایای دو روش متداول انجام شده یعنی لیزیک و PRK را ترکیب می کند. جراحی لازک چشم برای درمان آستیگماتیسم، نزدیک بینی یا دوربینی استفاده می شود.

مزایای جراحی لازک چشم چیست؟

گفته می شود که جراحی لازک دارای چندین مزیت است، از جمله:

• نتیجه دهی سریع: جراحی لیزیک به سرعت نتیجه خواهد داد و افراد قادر خواند بود تا نتیجه عمل را طی چند ساعت پس از عمل مشاهده کنند و بینایی واضحی پیدا خواهند کرد. همینطور فعالیت های روزمره خود را می توانند پس از ۴۸ ساعت پس از عمل دوباره از سر بگیرند.
  • حذف عینک و لنز تماسی:انجام این جراحی باعث می شود تا افراد نیازی به استفاده از عینک و لنزهای تماسی نداشته و از زندگی خود بدون عینک لذت ببرند. چرا که می توانند بسیاری از فعالیت ها که انجام آن ها به دلیل استفاده از عینک و لنز ممنوع بود را به راحتی انجام بدهند. مانند خشکی چشم موقع دوچرخه سواری که بعد از عمل دیگر وجود نخواهد داشت و افراد به راحتی دوچرخه سواری خواهند کرد.
  • بهبود بینایی:از مهم ترین مزایای این جراحی بهبود بینایی بوده که افراد می توانند بینایی ۲۰/۲۰ را به دست آورده و افراد بینایی خود را در حالت استفاده از عینک و لنز را بعد از عمل بدون استفاده از آن ها به دست خواهند آورد.
  • عمل جراحی بدون درد:این جراحی به دلیل اینکه توسط بی حس کننده چشم انجام می شود، بدون درد بوده و افراد در طول عمل دردی را احساس نخواهند کرد تنها ممکن است بعد از جراحی تا زمان بهبودی چشم ها مقداری احساس ناراحتی داشته باشند که به سرعت از بین خواهند رفت.
  • نتیجه دائمی:باید به این نکته اشاره کرد که نتایح این عمل تا مادام العمر باقی مانده و افراد در تمام طول عمر خود از یک دید عالی لذت و بهره خواهند برد.
  • کاهش هزینه های درمان:افرادی که از عینک و لنزهای تماسی استفاده می کنند باید در تمام طول عمر هزینه هایی را برای انجام آزمایش های چشم، لنزها وهمینطور فریم ها پرداخت کنند که این هزینه ها اضافی بوده و در صورت انجام جراحی لیزر چشم هم در هزینه ها و هم در زمان برای مراجعه دائم به چشم پزشک صرفه جویی خواهد شد.
  • کاهش خطرات احتمالی ناشی از استفاده از لنزهای تماسی:یکی از مشکلاتی که لنزهای تماسی برای افراد ایجاد خواهد کرد، احتمال ابتلا به عفونت های چشم بوده که در صورتی که به طور مرتب از این لنزها استفاده شود در طول روز افراد بیشتر در معرض این خطرات قرار خواهند گرفت. اما در صورتی که از جراحی لیزر چشم استفاده کنند دیگر نگران بروز این خطرات و مشکلات نخواهند بود.
  • از عوارض مرتبط با ایجاد و اتصال مجدد فلپ در قرنیه اجتناب می شود.
  • عمل لازک چشم کمتر از جراحی لیزیک باعث خشکی چشم می شود.

prk-v-lasik

معایب جراحی لازک چشم چیست؟
معایب جراحی لازک چشم عبارتند از:
  • زمان بهبود بینایی طولانی تر در مقایسه با عمل لیزیک چشم.
  • بسیاری از بیماران لازک بینایی عملکردی خود را برای حداقل یک تا دو هفته به طور کامل بازیابی نمی کنند تا زمانی که چشم آنها بهبود یابد، که مشابه زمان بهبودی است که در جراحی چشم PRK تجربه می شود. بیماران لیزیک اغلب تا روز بعد از عمل دید خوبی دارند.
  • عمل لیزیک چشم معمولاً درد و ناراحتی بیشتری نسبت به جراحی لازک ایجاد می کند، اما احتمالاً درد کمتری نسبت به جراحی PRK دارد.
  • بیماران باید حدود سه یا چهار روز پس از جراحی لازک چشم از “لنز تماسی بانداژ” استفاده کنند تا به عنوان یک لایه محافظ بین پلک ها و سطح چشم درمان شده عمل کند، که پس از لیزیک لازم نیست.
  • بیماران باید چند هفته بیشتر از پس از عمل لیزیک چشم از قطره های استروئیدی موضعی استفاده کنند.
  • همه افراد برای انجام این جراحی واجد شرای نیستند بدین صورت که جراحی لیزیک به طور معمول برای افراد بالای ۴۰ سال به دلیل احتمال ابتلا به پیرچشمی مناسب نمی باشند.
  • پس از عمل لیزیک ممکن ست افراد به خشکی چشم به مدت سه ماه دچار شوند که می توان آن را با اشک مصنوعی کنترل و درمان کرد اما احتمال دارد که به یک مشکل دائمی نیز تبدیل شود.
  • تابش خیره کننده شب یا هاله بینی شبانه نیز از دیگر عوارض گزارش شده پس از این جراحی است.
  • افرادی که دارای چشم های ضعیف تر و نمره بالاتر می باشند احتمال کاهش جزئی کیفیت بینایی را را با گذشت زمان را خواهند داشت که همین امر منجر به نیاز دوباره به عمل جراحی خواهد شد